Stezka ti může pomoci:
- Vést kluky a holky k získání trvalého návyku zdokonalování sebe sama. A zapojit tak prvek skautské výchovné metody – Program osobního růstu do činnosti oddílu.
- Stezka je navržena tak, aby se při jejím používání skauti a skautky rozvíjeli v tom, co ve skautingu považujeme za důležité pro život. Pomáhají nám v tom kompetence skautské výchovy, tj. souhrn znalostí, dovedností a postojů, ke kterým by měl mladý člověk během skautské výchovy směřovat. Najdeš je v příloze.
- Vést kluky a holky k samostatnosti a zodpovědnosti. Kluci a holky tak postupně přebírají zodpovědnost za svůj vlastní rozvoj. Kromě jednotlivých úkolů to je:
- Práce se zpětnou vazbou. Pro splnění úkolu ve stezce jsou potřeba tři podpisy. První je podpis skauta či skautky – sami se musí rozhodnout, že už mají úkol splněný. Učí se tím sebereflexi a říkáme jim, že nejdůležitější je právě jejich názor. Poté se podepíše svědek či svědkyně, který/á svým podpisem potvrzuje, že byl úkol splněn. Zároveň dává skautovi či skautce zpětnou vazbu, což je skvělou příležitostí pro plnící/ho naučit se zpětnou vazbu přijímat a pro svědka či svědkyni učit se ji dávat druhým. Třetí podpis patří někomu z vedení oddílu (vedoucí, rádce, rádkyně, podle domluvy v oddíle).
- Výběrovost. Ve druhém stupni stezky je u každého úkolu několik možností plnění. Z těch si mohou skauti a skautky vybrat ten, který je pro ně nejvhodnější, a splnit jej. V rozšíření si volí i počet úkolů, které chtějí plnit.
- S plánováním oddílové činnosti a stanovením dosažitelných cílů. Stezka je rozdělena do čtyř cest – každá cesta na jeden skautský rok. To je dosažitelný a snadno představitelný cíl jak pro skauty a skautky, tak pro jejich vedoucí. Navíc jeden rok je přirozený časový úsek, se kterým v oddílech pracujeme. Stezka je tedy ideální pomůckou k plánování toho, co budete s oddílem dělat. Je to klíčový nástroj jak pro oddílové plánování, tak pro plánování činnosti samotných družin.
Jak se stezkou v oddíle pracovat
Jak zapojit plnění stezky do programu
Stezka by měla být přirozenou součástí oddílového života – měla by se plnit na schůzkách, výpravách, na táboře. Jak se dá do oddílové činnosti nejlépe zapojit?
Vědomé plnění
Skauti a skautky vědí, že nyní je na programu plnění stezky, ať už přišli za vedoucím a plní úkol sami, nebo jej plní společně v rámci programu oddílu.
Nevědomé plnění
Skauti a skautky nevědí, že aktivita, která právě probíhá, je zároveň úkolem ve stezce. Úkol je schován do hry, diskuze, ale třeba taky do běžného povídání s vedoucí/m na výpravě. Po aktivitě se dozvědí, že mají hotový úkol do stezky, a mohou si ho podepsat.
Oba přístupy lze kombinovat. Například skauti či skautky v rámci programu nevědomky splní část úkolu a následně jim vedoucí poví, že k dokončení úkolu do stezky jim chybí jen kousek.
Vlastně už ty věci děláme v oddíle normálně!
Je pravděpodobné, že některé úkoly, které jsou ve stezce, běžně děláte. Vaření, nakupování jízdenek, pěší výpravy s batohem a mapou, rukodělky, stavbu tábora, poslouchání skautských příběhů…
Jak s takovou příležitostí naložit? Vytvořte si seznam běžných aktivit, které v oddíle děláte.
- Nechte skauty a skautky projít úkoly ve stezce a označit si, co vše v oddíle už vlastně děláte. Např.: Na výpravách jdete společně nakoupit a uvaříte jídlo. Vaříte z brambor, těstovin i rýže (úkol Jídlo). Přespáváte v létě ve stanu nebo v přístřešku (úkol Přespání).
- Nechte skauty a skautky úkoly, co našli, představit: můžete dát do klubovny seznam těchto úkolů, udělat si společně u úkolů nějakou značku apod.
- Domluvte se, jak takové úkoly budete plnit a potvrzovat. Např.: Skauti a skautky si mohou přijít pro podpis na dané výpravě nebo na následující schůzce apod.
- Občas úkoly připomeňte a nabízejte jejich plnění. Např. službě v kuchyni na výpravě nabídněte plnění úkolu Jídlo apod.
- Nezapomeňte aktualizovat!
Takové seznamy můžete tvořit i s platností na konkrétní akce a výpravy nebo na tábor.
Hodnocení plnění úkolu
Jak hodnotit plnění úkolu? Proč je hodnocení důležité a jak ho správně používat?
Co dělá skaut či skautka | Proč je to důležité | Jak používat | |
1 | Zhodnotí, jestli už má úkol splněný. Pokud ano, podepíše se do kolonky Můj podpis. | Skaut či skautka se učí sebehodnocení. Říkáme, že jako první je důležitý vždy jeho či její názor na splnění. Dáváme jim tím důvěru. | Pokud skaut či skautka nemají u úkolu svůj podpis a žádají vás o podpis (svědka, svědkyně či vedení), zeptejte se jich, jestli si myslí, že už úkol mají splněný. Pokud nevědí, můžete jim pomoci návodnými otázkami. |
2 | Požádá někoho, kdo může plnění úkolu posoudit, o zpětnou vazbu. Pokud tento člověk usoudí, že má skaut/ka splněno, podepíše se do kolonky svědek/svědkyně. Může to být kamarád či kamarádka, někdo z rodiny, z oddílu apod. | Zpětná vazba od svědka či svědkyně slouží tomu, aby úkol opravdu pomáhal k rozvoji. Pokud skaut či skautka vědí, co se při plnění úkolu dařilo a co je potřeba zlepšit, odnášejí si mnohonásobně větší zkušenost, než kdyby si úkol ve stezce jen odškrtli jako splněný. | Popovídejte si, co se při plnění úkolu povedlo. Buďte konkrétní. Pokud to jde, můžete si zlepšení ukázat prakticky. U některých úkolů je vhodné najít si klidné místo a povídat si déle (slib a zákon), jindy postačí zpětná vazba přímo u plnění (sekání sekerou). |
3 | Ukáže úkol někomu z oddílu, kdo má stezku na starosti – vedoucí, rádce či rádkyně apod. Jejich podpis patří do kolonky Podpis vedení. Může to být stejná osoba jako svědek či svědkyně. | Tato kolonka pomáhá vedení oddílu, aby si udrželo přehled o plnění stezky. Doporučujeme určit jednu osobu nebo zřídit společné záznamové místo pro oddílovou radu, kde bude přehledně napsáno, kdo má co splněného. Pokud je svědek či svědkyně stejná osoba jako u podpisu vedení, neměl/a by zapomínat na předchozí krok – zpětnou vazbu. | Podepisování do kolonky Podpis vedení je ideální chvíle, kdy zapsat splněný úkol do tabulky pro vedoucí či na společné záznamové místo. Podpis také můžete využít jako příležitost k povídání si o celém úkolu. Např.: jak se plnění úkolu skautovi či skautce dařilo, co nového se naučil/a nebo vyzkoušel/a, co si odnáší ze zpětné vazby svědka či svědkyně apod. |
Jsou u úkolu tři podpisy? Úkol ve stezce je hotový!Hotový úkol je základní krok při plnění stezky 🙂
Hledejte společný čas na plnění stezky, chvíli, kdy jednotlivci či dvojice mohou přijít za vedoucími a zabývat se plněním. Pomůže vám udržet si přehled o plnění, v klidu se podívat, jak si kluci a holky ve své stezce vedou. V neposlední řadě jde o příjemný čas, který mají skaut či skautka a vedoucí pro sebe mimo ostatní program.
Zajímá vás více? Prolistujte si brožuru O stezce skautů a skautek pro vedoucí:
Hledáte pomoc jak stezku plnit? Mrkni jestli nenajdeš nějaké tipy tady:
Zajímá tě jak pracovat s vodáckými doplňky? Podívej se na brožurku O vodáckých doplňcích:
Odkazy #provedouci #tipy #kompetence #vodacke
Ahoj,
prosím, odkdy budou tyto stezky v prodeji a kde?
Děkuji za odpověď.
Ahoj,
v prodeji jsou již od pátka ve skautském obchodě. https://krizovatka.skaut.cz/oddil/program/4652-dalsi-dobra-zprava-nove-skautske-stezky-na-eshopu
Martina
Ahoj,
chtěli bychom v oddíle zavést nové stezky. Jak postupovat u starších členů (13-14 let), kteří doposud stezku neplnili?
Díky
Ahoj Adame,
jsme moc ráda, že se stezky chytáte používat. Pro starší kluky a holky (právě kolem 13 let) je ideální začít plnit rovnou již druhý stupeň stezky – Cestu Vzduchu a Ohně. Úkoly v prvním stupni by jim mohli připadat příliš jednoduché a stezka by je nemusela bavit.
za stezkový tým
Martina
Ahoj,
zajímala by mě zpětná vazba členů, kteří prošli plněním stezky (byť té starší) jako děti. V oddíle ji nepoužíváme, ale zdá se mi zajímavá. Nevíš, jestli by se někde nedal dohledat nějaký souhrn názorů?
Moc díky,
Berry 🙂