Více pro vedoucí

Stezka ti může pomoci:

  • Vést kluky a holky k získání trvalého návyku zdokonalování sebe sama. A zapojit tak prvek skautské výchovné metody – Program osobního růstu do činnosti oddílu.
    • Stezka je navržena tak, aby se při jejím používání skauti a skautky rozvíjeli v tom, co ve skautingu považujeme za důležité pro život. Pomáhají nám v tom kompetence skautské výchovy, tj. souhrn znalostí, dovedností a postojů, ke kterým by měl mladý člověk během skautské výchovy směřovat. Najdeš je v příloze.
  • Vést kluky a holky k samostatnosti a zodpovědnosti. Kluci a holky tak postupně přebírají zodpovědnost za svůj vlastní rozvoj.  Kromě jednotlivých úkolů to je:
    • Práce se zpětnou vazbou. Pro splnění úkolu ve stezce jsou potřeba tři podpisy. První je podpis skauta či skautky – sami se musí rozhodnout, že už mají úkol splněný. Učí se tím sebereflexi a říkáme jim, že nejdůležitější je právě jejich názor. Poté se podepíše svědek či svědkyně, který/á svým podpisem potvrzuje, že byl úkol splněn. Zároveň dává skautovi či skautce zpětnou vazbu, což je skvělou příležitostí pro plnící/ho naučit se zpětnou vazbu přijímat a pro svědka či svědkyni učit se ji dávat druhým. Třetí podpis patří někomu z vedení oddílu (vedoucí, rádce, rádkyně, podle domluvy v oddíle).
    • Výběrovost. Ve druhém stupni stezky je u každého úkolu několik možností plnění. Z těch si mohou skauti a skautky vybrat ten, který je pro ně nejvhodnější, a splnit jej. V rozšíření si volí i počet úkolů, které chtějí plnit.
  • S plánováním oddílové činnosti a stanovením dosažitelných cílů. Stezka je rozdělena do čtyř cest – každá cesta na jeden skautský rok. To je dosažitelný a snadno představitelný cíl jak pro skauty a skautky, tak pro jejich vedoucí. Navíc jeden rok je přirozený časový úsek, se kterým v oddílech pracujeme. Stezka je tedy ideální pomůckou k plánování toho, co budete s oddílem dělat. Je to klíčový nástroj jak pro oddílové plánování, tak pro plánování činnosti samotných družin.

Jak se stezkou v oddíle pracovat

Jak zapojit plnění stezky do programu

Stezka by měla být přirozenou součástí oddílového života – měla by se plnit na schůzkách, výpravách, na táboře. Jak se dá do oddílové činnosti nejlépe zapojit? 

Vědomé plnění 

Skauti a skautky vědí, že nyní je na programu plnění stezky, ať už přišli za vedoucím a plní úkol sami, nebo jej plní společně v rámci programu oddílu.

Nevědomé plnění 

Skauti a skautky nevědí, že aktivita, která právě probíhá, je zároveň úkolem ve stezce. Úkol je schován do hry, diskuze, ale třeba taky do běžného povídání s vedoucí/m na výpravě. Po aktivitě se dozvědí, že mají hotový úkol do stezky, a mohou si ho podepsat.

Oba přístupy lze kombinovat. Například skauti či skautky v rámci programu nevědomky splní část úkolu a následně jim vedoucí poví, že k dokončení úkolu do stezky jim chybí jen kousek. 

Vlastně už ty věci děláme v oddíle normálně!

Je pravděpodobné, že některé úkoly, které jsou ve stezce, běžně děláte. Vaření, nakupování jízdenek, pěší výpravy s batohem a mapou, rukodělky, stavbu tábora, poslouchání skautských příběhů…  

Jak s takovou příležitostí naložit? Vytvořte si seznam běžných aktivit, které v oddíle děláte.

  1. Nechte skauty a skautky projít úkoly ve stezce a označit si, co vše v oddíle už vlastně děláte. Např.: Na výpravách jdete společně nakoupit a uvaříte jídlo. Vaříte z brambor, těstovin i rýže (úkol Jídlo). Přespáváte v létě ve stanu nebo v přístřešku (úkol Přespání).
  2. Nechte skauty a skautky úkoly, co našli, představit: můžete dát do klubovny seznam těchto úkolů, udělat si společně u úkolů nějakou značku apod.
  3. Domluvte se, jak takové úkoly budete plnit a potvrzovat. Např.: Skauti a skautky si mohou přijít pro podpis na dané výpravě nebo na následující schůzce apod.
  4. Občas úkoly připomeňte a nabízejte jejich plnění. Např. službě v kuchyni na výpravě nabídněte plnění úkolu Jídlo apod. 
  5. Nezapomeňte aktualizovat! 

Takové seznamy můžete tvořit i s platností na konkrétní akce a výpravy nebo na tábor.

Hodnocení plnění úkolu

Jak hodnotit plnění úkolu? Proč je hodnocení důležité a jak ho správně používat?

Co dělá skaut či skautkaProč je to důležitéJak používat
1Zhodnotí, jestli už má úkol splněný. Pokud ano, podepíše se do kolonky Můj podpis. Skaut či skautka se učí sebehodnocení. Říkáme, že jako první je důležitý vždy jeho či její názor na splnění. Dáváme jim tím důvěru.Pokud skaut či skautka nemají u úkolu svůj podpis a žádají vás o podpis (svědka, svědkyně či vedení), zeptejte se jich, jestli si myslí, že už úkol mají splněný. Pokud nevědí, můžete jim pomoci návodnými otázkami. 
2Požádá někoho, kdo může plnění úkolu posoudit,  o zpětnou vazbu. Pokud tento člověk usoudí, že má skaut/ka splněno, podepíše se do kolonky svědek/svědkyně. Může to být kamarád či kamarádka, někdo z rodiny, z oddílu apod. Zpětná vazba od svědka či svědkyně slouží tomu, aby úkol opravdu pomáhal k rozvoji. Pokud skaut či skautka vědí, co se při plnění úkolu dařilo a co je potřeba zlepšit, odnášejí si mnohonásobně větší zkušenost, než kdyby si úkol ve stezce jen odškrtli jako splněný. Popovídejte si, co se při plnění úkolu povedlo. Buďte konkrétní. Pokud to jde, můžete si zlepšení ukázat prakticky. U některých úkolů je vhodné najít si klidné místo a povídat si déle (slib a zákon), jindy postačí zpětná vazba přímo u plnění (sekání sekerou). 
3Ukáže úkol někomu z oddílu, kdo má stezku na starosti – vedoucí, rádce či rádkyně apod. Jejich podpis patří do kolonky Podpis vedení. Může to být stejná osoba jako svědek či svědkyně. 
Tato kolonka pomáhá vedení oddílu, aby si udrželo přehled o plnění stezky. Doporučujeme určit jednu osobu nebo zřídit společné záznamové místo pro oddílovou radu, kde bude přehledně napsáno, kdo má co splněného. Pokud je svědek či svědkyně stejná osoba jako u podpisu vedení, neměl/a by zapomínat na předchozí krok – zpětnou vazbu. 

Podepisování do kolonky Podpis vedení je ideální chvíle, kdy zapsat splněný úkol do tabulky pro vedoucí či na společné záznamové místo. Podpis také můžete využít jako příležitost k povídání si o celém úkolu. Např.: jak se plnění úkolu skautovi či skautce dařilo, co nového se naučil/a nebo vyzkoušel/a, co si odnáší ze zpětné vazby svědka či svědkyně apod. 

Jsou u úkolu tři podpisy? Úkol ve stezce je hotový!Hotový úkol je základní krok při plnění stezky 🙂 

Hledejte společný čas na plnění stezky, chvíli, kdy jednotlivci či dvojice mohou přijít za vedoucími a zabývat se plněním. Pomůže vám udržet si přehled o plnění, v klidu se podívat, jak si kluci a holky ve své stezce vedou. V neposlední řadě jde o příjemný čas, který mají skaut či skautka a vedoucí pro sebe mimo ostatní program. 

Zajímá vás více? Prolistujte si brožuru O stezce skautů a skautek pro vedoucí:

Hledáte pomoc jak stezku plnit? Mrkni jestli nenajdeš nějaké tipy tady:

Zajímá tě, jak vypadají Kompetence skautské výchovy? Podívej se na ně i s projevy pro skautský věk a jejich napojení na úkoly ve stezce:

Zajímá tě jak pracovat s vodáckými doplňky? Podívej se na brožurku O vodáckých doplňcích:

Odkazy #provedouci #tipy #kompetence #vodacke

Subscribe
Upozornit na
guest
5 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Karolína Tovaryšová
Karolína Tovaryšová
před 4 let

Ahoj,
prosím, odkdy budou tyto stezky v prodeji a kde?

Děkuji za odpověď.

Adam
Adam
před 4 let

Ahoj,
chtěli bychom v oddíle zavést nové stezky. Jak postupovat u starších členů (13-14 let), kteří doposud stezku neplnili?

Díky

Berry
Berry
před 1 rok

Ahoj,

zajímala by mě zpětná vazba členů, kteří prošli plněním stezky (byť té starší) jako děti. V oddíle ji nepoužíváme, ale zdá se mi zajímavá. Nevíš, jestli by se někde nedal dohledat nějaký souhrn názorů?

Moc díky,
Berry 🙂